BELGISCHE WERKNEMERS SNAKKEN NAAR MEER EMPATHIE VAN HUN WERKGEVER
Wil je als werkgever succesvol zijn en zorgen dat je medewerkers zich met je bedrijf identificeren en je aanbevelen als werkgever, dan is het essentieel om empathie als vaardigheid te ontwikkelen en te cultiveren. Dit blijkt uit de Empathy Value Index ™ - Employer edition, het onderzoek dat communicatiebureau The Oval Office samen met onderzoeksbureau InSites Consulting voerde bij 1.500 Belgische werknemers. Voor het eerst legt het onderzoek een duidelijke verband tussen empathisch leiderschap en een hogere employee engagement bij medewerkers. Zo zijn werknemers die hun werkgever als empathisch ervaren, 4 keer meer bereid om hun werkgever aan te bevelen bij derden en ligt de algemene werktevredenheid 3 keer hoger. Empathie zorgt er ook voor dat medewerkers 2,5 keer meer openstaan voor verandering.
Empathie op de werkplek is meer dan ooit nodig
In tijden waarin Covid een zware impact heeft gehad op ons leven en op het werk, dat de economie onder druk staat en kwesties van sociale rechtvaardigheid onze aandacht en actie opeisen, kan empathie een krachtig tegengif zijn en bijdragen tot positieve ervaringen voor individuen en teams.
Voor het eerst geeft het Empathy Value Index-onderzoek, op basis van wat Belgische werknemers zélf verklaren, een definitie van wat empathie op de werkplek precies betekent.
Vijf essentiële vaardigheden bepalen empathisch leiderschap:
- GETS ME: het vermogen om de persoonlijke situatie en verwachtingen van de medewerkers écht te begrijpen, te respecteren en te waarderen en bewust te zijn van hun gevoelens en vaardigheden.
- IS FAIR TO ME: de bekwaamheid om elke medewerker eerlijk te behandelen en gelijke kansen te geven ongeacht zijn geslacht, seksuele geaardheid, leeftijd, opleidingsniveau, sociale- of culturele achtergrond.
- COMMUNICATES TO ME: de capaciteit om open en transparant te communiceren en echt in dialoog te gaan met medewerkers en actief te luisteren naar en rekening te houden met hun mening.
- SHOWS ME: de wil om de daad bij het woord te voegen en een werkomgeving te creëren waarin medewerkers zichzelf kunnen zijn en geïnspireerd worden. Empathisch leiderschap gaat over actie. Werknemers vertonen een groter gevoel van betrokkenheid en toewijding als er een overeenkomst is tussen wat de leider zegt en doet.
- EMPOWERS ME: het vermogen om collega’s en medewerkers te begeleiden in de ontwikkeling van hun talenten, hun job deels zelf in te vullen en hun work-life in balans te houden.
Empathisch leiderschap leidt tot hogere eNPS, grotere tevredenheid en hogere retentie van medewerkers
Dat empathie een buzzword zou zijn wordt door het onderzoek ontegensprekelijk weerlegd. Werknemers die hun werkgever een score geven op empathie die boven het gemiddelde ligt, geven een hogere score op performance indicatoren zoals tevredenheid, identificatie, open voor veranderingen, retentie en eNPS.
Bart De Leeuw, strategic director The Oval Office: “Werknemers die hun werkgever als empathisch ervaren, zijn 4,4 keer meer bereid om hun werkgever aan te bevelen bij derden. De Employee Net Promoter Score (eNPS) ligt dus 4,4 keer hoger dan bij medewerkers die hun werkgever niet empathisch vinden. En dat is goed nieuws voor het aantrekken van nieuwe collega’s, want de eigen medewerkers zijn een niet te onderschatten kanaal om de employer brand naar buiten te dragen.”
In de huidige ‘war on talent’ is ook het behouden van medewerkers een belangrijke doelstelling. Medewerkers die hun werkgever als empathisch beschouwen, zijn 1,6 keer meer geneigd om te blijven bij hun huidige werkgever.
Mieke Fonck, strategic planner employee communication The Oval Office: “De algemene werktevredenheid en de identificatie liggen 3,1 keer hoger bij medewerkers die hun werkgever als bovengemiddeld empathisch scoren. Dit zijn twee belangrijke factoren die werkgeluk en engagement bepalen. In een veranderende samenleving en werkomgeving is de mate waarin je je medewerkers meekrijgt een zeer belangrijke factor in het succesvol zijn als onderneming. Empathie zorgt ervoor dat je medewerkers 2,6 keer meer openstaan voor verandering.”
Een paar opmerkelijke onderzoeksfeiten
- 1 op 2 Belgische werknemers (50%) vindt dat zijn werkgever niet begrijpt wat écht belangrijk is voor hem/haar.
- 1 op 2 (53%) werknemers met een andere etnische-culturele achtergrond is vertrokken bij een vorige werkgever omdat niet iedereen dezelfde kansen kreeg.
- 63% van de werknemers geboren in de jaren ‘90 tegenover 57% van de Gen X’ers en 54% van de Babyboomers hebben het gevoel dat er rekening gehouden wordt met hun feedback.
Meer resultaten en insights vind je in het rapport Empathy Value Index - Employer edition, te downloaden via deze link : https://www.theovaloffice.be/nl-be/artikels/evi-for-employees
Gedreven door empathie
The Oval Office gebruikt de resultaten van het onderzoek om bedrijven en organisaties te adviseren en te begeleiden bij de uitwerking van hun employer branding en interne communicatie. Want empathische communicatie heeft ook een positieve impact op het aantrekken van nieuwe medewerkers en het verbinden van huidige medewerkers.
Bart De Leeuw, strategic director The Oval Office: “Empathie is veel meer dan een buzzword voor ons. We gebruiken de kracht van empathie om campagnes te creëren die écht impact hebben op de doelgroep van onze klanten. Naast de Employer edition waar we de relatie tussen werknemers en hun werkgevers hebben onderzocht, hebben we in de Empathy Value Index™ Brand edition de connectie tussen merken en consumenten gemeten. In beide gevallen nemen we de tijd om in de schoenen van de mensen te gaan staan, om te weten wat hen drijft, inspireert, afstoot of aantrekt. We omarmen empathie in alles wat we doen, want dat brengt het beste in mensen, merken en werkgevers naar boven.”
Het Empathy Value Index™ Brand edition onderzoek kan je downloaden via: https://www.theovaloffice.be/nl-be/artikels/empathyvalueindex/. De tweede editie zal in het voorjaar 2023 worden gereleased.
Assets
Voor interviews neem je contact op met Bart De Leeuw, Strategic Director: bart@theovaloffice.be, +32 486 13 91 51