“EMPATHY IS KEY”: TOT 3,4 KEER MEER MERKENTROUW EN 3,1 KEER HOGERE WERKTEVREDENHEID
Brussel, 7 feburari 2024 - Empathie als sleutel tot een aantrekkelijkere positionering als werkgever enerzijds, en betere, meer impactvolle relaties met consumenten anderzijds... Het lijkt evident, maar is het dat ook echt? Bart De Leeuw en Mieke Fonck, communicatie- strategen bij The Oval Office, voerden samen met Human8 een diepgaand onderzoek naar de rol en het belang van empathie specifiek voor bedrijven en merken. Hun bevindingen, maar ook dertig inspirerende cases en voorbeelden met concrete aanwijzingen en tips, bundelden ze in een bij Pelckmans nieuw te verschijnen boek: “Empathie werkt”.
Meer trouw en een hogere tevredenheid
Enkele bevindingen uit het onderzoek: mensen die een hoge empathische score geven aan een merk zullen dit merk 2,7 keer meer overwegen, 3,4 keer meer de intentie hebben dit merk te kopen, 4 keer meer het merk missen wanneer het ophoudt te bestaan, 3,4 keer meer trouw zijn, zich 3,4 keer meer identificeren met het merk en een 2,9 keer hogere Net Promoter Score (NPS) geven. Het omarmen van de kracht van empathie heeft dus een directe invloed op de resultaten door de impact van merken te vergroten.
Bovendien maakt het bedrijven in de war for talent ook aantrekkelijker voor huidige en nieuwe talenten. Want, medewerkers die hun werkgever een bovengemiddelde score geven op empathie, zullen die ook een hogere score geven op KPI’s zoals tevredenheid (x3,1), identificatie (x3,1), open voor veranderingen (x2,7), retentie (x 1,6) en eNPS (x4,4). Empathie heeft met andere woorden een impact op de volledige employee experience journey.
Een praktisch handboek voor meer empathie in de (werk)wereld
“De cijfers spreken voor zich: empathie is cruciaal voor bedrijven en organisaties om echtere, meer duurzame vertrouwensrelaties op te bouwen met mens en medewerker: relaties die niet louter op verkopen of een top-downrelatie gestoeld zijn, maar op wederzijds begrip en respectvolle interactie. Ook de maatschappij in z'n geheel heeft daar, in het gepolariseerde klimaat waarin we vandaag leven, alleen maar bij te winnen. Met dit boek reiken we organisaties niet alleen de argumenten, maar ook de taal en de tools om, aan de hand van concrete pijlers, meer empathie te creëren op de werkvloer, en een empathisch merk uit te bouwen. Een praktisch handboek dus, dat we bij The Oval Office dagelijks in de praktijk brengen. Bij deze een warme oproep om ons voorbeeld te volgen en ermee aan de slag te gaan!”, aldus auteurs Bart De Leeuw en Mieke Fonck.
Nu verkrijgbaar in de boekhandel
“Empathie werkt” wordt uitgegeven bij Pelckmans, en is vanaf midden januari verkrijgbaar in de boekhandel en via deze link.
Over de auteurs
Bart De Leeuw is een doorgewinterde strateeg en brandlover. Na een carrière van veertien jaar bij BBDO, waar hij managementrollen vervulde en instond voor de communicatiestrategie van verschillende merken, maakte hij de overstap naar The Oval Office. Hier gaf hij mee invulling aan de nieuwe positionering van het bureau en verdiepte hij zich in de kracht van empathische communicatie.
Mieke Fonck is employee communication-strateeg bij The Oval Office. Al bijna tien jaar begeleidt ze bedrijven bij het communiceren met hun medewerkers; van employer branding en rekruterings- campagnes tot changecommunicatie voor tientallen organisaties, zoals Actiris, UHasselt, Vandemoortele, Umicore en PSA.
EINDE PERSBERICHT
Perscontact: sofie@theovaloffice.be