THE OVALE OFFICE TEGEN PHISHING
‘t Zit in de details
Safeonweb heeft een unieke tool ontwikkeld om onbetrouwbare websites te herkennen. Iedereen kan de nieuwe browsextensie snel en eenvoudig installeren op de computer. Voor de lancering van deze tool creëerde The Oval Office een campagne die sensibiliseert om altijd goed de URL te checken. Want cybercriminelen weten dat ze met één extra leesteken, een weggelaten karakter of een verplaatst symbool een compleet andere URL kunnen maken. En daar letten de meeste mensen niet op. De misleiding zit dus in de details. Check alvast nog eens de titel van dit persbericht en vind de fout!
‘t Zit in de experience
De campagne werd gelanceerd met een persconferentie aan het Brusselse noordstation. Voor deze activatie werd een levensgrote ‘valse’ URL van www.safe_onweb.be gemaakt. In de underscore zat een freerunner verstopt, vermomd als cybercrimineel, die over en tussen de letters van de URL voor spektakel zorgde bij de voorbijgangers. Hij mengde zich ook tussen de omstaanders, probeerde mee te gluren op hun smartphones en zette het op een lopen.
Deze activatie ging door in Brussel en Luik, en gaat nog naar één andere grote Belgische stad.
De campagne wordt verder tweetalig ondersteund met een tv-campagne, cinema, print, video op social & digital media en een native content campagne.
Download al het campagnemateriaal op www.safeonweb.be/nl/campagnemateriaal
‘t Zit in de URL
Phishing is een groeiend probleem en cybercriminelen gaan alsmaar gesofisticeerder tewerk. Via vervalste websites van banken of andere organisaties proberen ze persoonlijke gegevens en/of geld te ontfutselen. En al te vaak slagen ze daar ook in. Het Centrum voor Cybersecurity België wil internetgebruikers waakzaam maken voor kleine anomalieën in de schrijfwijze van de URL van de websites waar ze naartoe surfen of waar ze via een link op terecht komen. Want dat is eigenlijk de enige manier om zeker te zijn of een website betrouwbaar is of niet.
Credits
- Client: CCB
- Contact: Katrien Eggers, Communicatieverantwoordelijke en woordvoerder
- Agency: The Oval Office
- Account Team: Line Reynaert, Céline de Vreese, Egon Buyck
- Strategy: Bart De Leeuw, Michaël Marchand
- Creative Director: Sebastien Van Reet
- Creation: Gino Keymeulen, Alex Skim
- Design: Flor Aguilar
- TV: Volstok
- Media: Zigt