Automerken zijn love brands bij uitstek maar hebben nog weg af te leggen op het gebied van merkempathie
Antwerpen, 26 januari 2023 - Uit het Empathy Value Index 2023 (EVI) onderzoek van The Oval Office blijkt dat de automotive sector de op één na slechtst scorende sector is op het gebied van brand empathy. Met een score van 29 behaalt de Belgische autosector vier punten minder dan het nationale gemiddelde van 33. Polestar (36), Volkswagen (35), Volvo en Toyota (34) krijgen van de Belgische consument hogere scores. Maar automerken blijven voor hun gebruikers wel degelijk love brands. De autosector bekleedt de eerste plaats bij gebruikers. Auto-eigenaars scoren hun merk ver boven het gemiddelde (55 vs. 33). Absolute uitschieters zijn Volvo, Toyota en Ford die van hun klanten een EVI-scoren krijgen van respectievelijk 70, 69 en 67.
De belangrijkste bevindingen van het EVI onderzoek voor de autosector:
- De autosector scoort bij de Belgische bevolking laag op merkempathie (29 versus 33 Belgisch gemiddelde);
- Bij gebruikers daarentegen bekleedt de autosector de eerste plaats (55 vs. 24 bij niet-gebruikers);
- Automerken die inzetten op duurzaamheid en dit ook claimen scoren hoger.
- De TOP 3 van automerken met de hoogste EVI-scores verschilt aan beide zijden van de taalgrens: in Vlaanderen is dat Toyota (40), Polestar (37) en Audi (35); aan Franstalige kant is dat Volkswagen (38), Volvo (34) en Polestar (33).
Automerken blijven absolute experience brands
Dat gebruikers merken empathischer vinden dan niet-gebruikers is de logica zelve. Merken die je als consument gebruikt, liggen emotioneel dichter bij jezelf in vergelijking met merken die je niet gebruikt. Je kent ze niet alleen beter, je begrijpt ze ook beter en je merkt hen in algemene communicatie ook sneller op. Toch is de uplift bij automerken met 129%, opmerkelijk. Users geven met andere woorden een meer dan 2,4 keer zo hoge EVI-score in vergelijking met non users.
Bart De Leeuw - Strategy Director The Oval Office België: ”Hoe sterker consumenten met een merk interageren en écht beleven, hoe meer ze de empathie van het merk op prijs stellen. De hoge empathiescore die automerken van hun klanten krijgen zijn daar het sterkste bewijs van.”
Auto’s blijven een mannenzaak
Uit de Empathy Value Index onderzoek blijkt dat - vergeleken met de gemiddelde Belg - mannen automerken hoger scoren qua empathie dan vrouwen, 33 versus 26. Toch zijn er ook hier enkele uitzonderingen. Vrouwen geven aan twee automerken een hogere EVI-score dan mannen: Volkswagen (40 vs. 32) en Volvo (36 vs 32).
De meest empathische automerken voor vrouwen zijn de merken die inzetten op de pijler ‘MEAN IT’. Merken die volop inzetten op authenticiteit, eerlijkheid en purpose-driven zijn. Volkswagen (40), Volvo (36), Toyota en Mercedes (32) zijn voor hen de meest empathische automerken. Mannen hechten iets meer belang aan de ‘GET IT’-pijler. Zij verkiezen automerken die hun noden en verwachtingen begrijpen. Audi (40), Polestar en BMW (39) en Nissan (38) zijn voor hen de meest empathische merken.
Hoe jonger, hoe meer empathie voor automerken
Ook jongeren geven automerken een hogere EVI-score. De doelgroep 16 tot 34-jarigen quoteren de automotive sector veel empathischer dan de oudere doelgroepen. Volgens deze jongere doelgroep zijn de meest empathische merken Volkswagen (46), Renault en Peugeot (43), Polestar, Audi en Mercedes (40).
Download HIER het Empathy Value Index - Automotive rapport.