EMPATHY VALUE INDEX™: SECTORANALYSE ENERGIE - Energieleveranciers scoren slecht op merkempathie
Antwerpen, 8 februari 2023 - Het zal niemand echt verbazen: uit het Empathy Value Index™ 2023 (EVI) onderzoek van communicatiebureau The Oval Office en InSites Consulting blijkt dat de Belgen de energiesector aanwijzen als minst empathische sector. Terwijl het onderzoek het belang van merkempathie bevestigt en duidelijk aantoont dat empathische merken op al hun marketingdoelstellingen (awareness, consideratie, verkoop, loyaliteit, identificatie) beter presteren dan minder-empathische merken, scoren energiemerken beduidend lager op empathie dan vorig jaar. Met een empathiescore van 28 behaalt de energiesector vijf punten minder dan het nationale gemiddelde (33) en zelfs 12 punten minder dan de best scorende retailsector (40). Slechts vier merken met name Ecopower (40), Elegant (34), Dats 24 (34) en Bolt (33) krijgen van de consumenten een bovengemiddelde empathiescore. De vier grootste leveranciers van het land Engie (22), Luminus (22), TotalEnergies (28) en Eneco (28) bengelen onderaan het lijstje.
De belangrijkste bevindingen van het EVI onderzoek voor de energiesector:
- De energiesector scoort bij de Belgische bevolking laag op merkempathie (28 versus 33 Belgisch gemiddelde);
- Energieleveranciers die vol inzetten op hernieuwbare stroom en duurzaamheid en dit ook claimen, scoren hoger op empathie;
- Burgercoöperatie Ecopower slaagt erin - als enig energiemerk - zich te positioneren in de Belgische top-20 van de meest empathische merken;
- De gemiddelde EVI-score die klanten geven aan hun energieleverancier (42) ligt ongeveer twee keer hoger dan de EVI-score die niet-klanten geven (20);
- Belgen tussen 16 en 34 jaar geven energieleveranciers een empathiescore van 38. Dit is 10 punten hoger dan het sectorgemiddelde van 28. Eens ouder dan 35 daalt de empathiescore naar 24.
Energieleveranciers scoren ondermaats op de 4 empathiepijlers
Het Empathy Value Index™ onderzoek definieert merkempathie aan de hand van vier duidelijke pijlers: MEAN IT (het merk is authentiek, oprecht en purpose-driven), GET IT (het merk luistert en toont begrip voor haar klanten), FEEL IT (het merk kan zich inleven in de leefwereld van haar klanten en stelt hun belangen op de eerste plaats) en DO IT (het merk biedt haar klanten de mogelijkheid om het merk te beleven aan de hand van inspirerende ervaringen).
Marijke Dubois - Strategic Planner The Oval Office: ”Energieleveranciers scoren op alle vier de pijlers 4 tot 6 punten lager dan het Belgisch gemiddelde. De huidige energiecrisis beïnvloedt zonder twijfel de EVI-score van de sector, daarom is het aangeraden dat leveranciers in hun communicatie en gedrag best inzetten op alle pijlers om de beleving met hun klanten te verbeteren.”
Download het Empathy Value Index - Energy rapport voor alle informatie en inzichten.
Over het Empathy Value Index™ onderzoek
The Oval Office ziet het als haar taak om merken en mensen te verbinden. Hiervoor zet het als communicatiebureau volop in op experience-driven communicatie en gebruikt hierbij de kracht van empathie. Dit laatste nemen we zeer serieus. Voor het tweede jaar op rij onderzochten we, samen met het marktonderzoeksbureau InSites Consulting, het belang van merkempathie. Dit empirisch onderzoek biedt een antwoord op pertinente vragen zoals:
- Vindt de Belg empathie bij merken belangrijk?
- Uit wat bestaat merkempathie?
- Worden empathische merken sneller overwogen en gekocht?
- Welke merken en sectoren vindt de Belg empathisch?
- En welke sociodemografische parameters beïnvloeden merkempathie?
We ondervroegen 2.400 respondenten over 120 merken in België, Frankrijk en Nederland. Of een totaal van 7.200 respondenten over drie markten heen. Elk merk dat we onderzochten, werd gequoteerd door minstens 100 gebruikers. We voerden het onderzoek uit van 26 september tot 6 oktober 2022, op een representatieve steekproef.
Download HIER het algemene Empathy Value Index rapport en het Empathy Value Index - Energy rapport.